Frithjof Smith-Hald (1846 – 1903)
Frithjof Smith-Hald var utdannet i Karlsruhe og Düsseldorf, men slo seg i 1878 ned i Paris. Men i motsetning til de øvrige norske malerne i Frankrike på denne tiden, var han ikke opptatt av det friluftsmaleriet som var blitt utviklet av Barbizon-malerne på midten av århundredet, eller av impresjonistenes nye og revolusjonerende behandling av lys og farge. Grunnen var nok at Smith-Halds romantiske malerier av kystlandskap i solnedgang eller i månelys – av og til om vinteren, andre ganger om sommeren – hurtig ble populære blant et visst skikt av det franske publikum. Alle disse landskapene, enten de var hentet fra de norske fjordene eller den engelske eller franske kanalkysten, var komponert slik han lærte det i Düsseldorf. I Vinter Scene (1876) ser vi en aftenhimmel en liten stund etter at solen er gått ned – bare en lysende stripe nede ved horisonten forteller oss at kvelden snart går over i natt. Mørket har da også seget inn over dette flate kystlandskapet, og trærne står som mørke silhuetter mot horisonten. I forgrunnen aner vi en mørk skygge av en robåt som utgjør det oppmerksomhetspunkt et godt bilde skulle ha, slik man så det i Düsseldorf. Slike romantiske landskap var fjernt fra det den lille og ennå ukjente gruppen av impresjonister malte i Paris på samme tid. Men det var dette folk ville ha, og Smith-Hald var årlig representert på Salongen med maleriene sine. Det var ikke Manet, Monet og Cezanne, for de slapp ikke inn der. Derfor var det naturligvis fristende for Smith-Hald ikke å lære noe av dem, men snarere fortsatte i et leie som sikret ham både penger og berømmelse. Det hadde imidlertid sin pris, for de malerne og kunstnere som går helt opp i sin tid og derfor vinner stor popularitet i samtiden, har lite å bidra med til fremtidens betraktere, for da virker de utdaterte og gammelmodige. Det gjør hverken Manet, Monet eller Cezanne. De fulgte ikke moten, men gikk på tvers av den. Smith-Hald derimot
gikk den brede vei og er i dag nesten glemt.
«Vinter Scene», 1876 «Winter Scene»